کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت دوم

کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت دوم

کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت دوم

شناسایی عناصر سازنده مدل کسب و کار بنگاه شما

ارزش‌های پیشنهادی یا همون پیشنهاد ردنشدنی

 

در قسمت قبلی بخش های مشتریان رو معرفی کردیم و قرار شد که شما بنویسید که بخش های مشتریان شما کدوم ها هستن. در این قسمت ارزش‌های پیشنهای سازمان رو توضیح می‌دیم.

به طور خلاصه ارزش پیشنهادی یعنی چرا از شما بخرم و از رقیبتون نخرم، همین!

ارزش پیشنهادی فقط محصول شما نیست بلکه محصول یا خدمت شما به علاوه بسته های منافعی ایست که در کنارش به مشتری می‌دهید!

می‌تونید به این سوال ها جواب بدید:

چه ارزش هایی رو به مشتریان ارائه می کنید؟

به حل کدام یک از مشکلات مشتریان خود کمک می کنید؟

چه نیاز هایی از مشتریان رو برآورده می کنید؟

چه بسته ای از خدمات و محصولات رو به هر بخش از مشتریان پیشنهاد می دهید؟

برای اینکه با سازمان خودتون بیشتر دوست بشید حتما کتاب ۷ پرسش استراتژیک رو بخونید.

ارزش پیشنهادی شما ممکن است کمی مثل قیمت یا سرعت خدمات رسانی و کیفی مثل طراحی یا تجربه مشتری باشد.

برای اینکه دیدی نسبت به عناصر ارزش آفرینی برای مشتری پیدا کنید این لیست رو نگاه کنید:

تازگی: اگر محصول شما نیازی از نیاز های مشتری را برآورده می کند که پیش تر این نیاز بی پاسخ بوده شما ارزش تازگی را دارید ارائه می دید. مثلا امکاناتی که در گوشی های همراه سال های اخیر بوده.

عملکرد: اگر یک محصولی ساختید که طول عمری بیشتری نسبت به محصولات پیشین دارد می توانید روی این ارزش مانور بدید.

سفارشی سازی: در کسب و کار های حوزه نرم افزار زیاد این مورد پیش می آید که شما محصول رو مطابق نیاز مشتری سفارشی سازی می کنید. در واقع این یعنی سازگار نمودن محصول یا خدمت با نیاز های شخصی یا بخش های خاص مشتریان

انجام کامل کار: ممکنه ویژگی اصلی کار شما این باشه که همه کار رو کامل انجام می دید. مثل برگزار کننده های مجالس عروسی که همه کارهایی که قدیم افراد باید خودشون تک تک انجام می دادن رو انجام می دن. در واقع این ارزش راحتی خیال مشتری به حساب می آد.

طراحی: ممکنه شما طراحی فوق العاده ای انجام داده باشید که محصول شما رو منحصر به فرد می کنه. البته یادتون باشه که شما نباید بگید ماستتون ترشه یا شیرین.

برند: داشتن یک ماشین گرانبها یا یک ساعت معروف گرانبها به خودی خود ارزش به حساب می آید.

قیمت: شاید شما کارهایی انجام داده اید که باعث شده بتونید قیمت های فوق العاده ای رو پیشنهاد کنید.

کاهش هزینه: اگر محصول یا خدمتی دارید که به کاهش هزینه های مشتریان کمک می کند این ارزش رو به مشتری نمایش بدید.

کاهش ریسک: ضمانت هایی که شما از محصول و یا خدماتتون می کنید دلواپسی های مشتری را کم می کند.

قابلیت دسترسی: مثلا اینکه محصولاتتان را آنلاین عرضه میکنید.

راحتی یا قابلیت استفاده: شرکت اپل نماد راحتی استفاده از محصولاتش است.

ممکنه ارزش پیشنهادی شما یکی از ارزش های بالا باشه یا اینکه ترکیبی از این ارزش ها. برای اینکه پیشنهاد کسب و کارتون یک پیشنهاد ردنشدنی باشه حتما کتاب پیشنهاد رد نشدنی نوشته مارک جوینر رو بخونید. و باز هم مثل همیشه اگر در شناسایی ارزش پیشنهادی یا پیشنهاد رد نشدنی تون هر مشکلی داشتید مربی های ما درخدمتتون هستند.

:: برگرفته از کتاب خلق مدل کسب کار