کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت یکم

کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت یکم

کیت تابلوی مدل کسب و کار | قسمت یکم

شناسایی عناصر سازنده مدل کسب و کار بنگاه شما

بخش‌های مشتریان

 

 در دو حالت ممکن است که این کیت به درد شما بخورد، یکی اینکه کسب و کاری راه انداخته باشید و بخواهید زمانی را صرف باز طراحی اون بکنید و اصلاحاتی انجام بدید و دو اینکه ایده ای در سر داشته باشید و بخواهید برای راه اندازیش یک بیزنس مدل حرفه ای براش آماده کنید.
این کیت از مدل کسب و کار الکساندر استروالدر نوشته شده در کتاب خلق مدل کسب و کار برداشته شده که توسط انتشارات آریانا قلم ترجمه و بچاپ رسیده است. در صورتی که به این مباحث علاقه مند باشید می توانید این کتاب رو از سایت این انتشارات نیز خریداری کنید. اگر هم در مورد مدل کسب و کارتون سوالی داشتید می تونید ما رو در جریان بذارید.

مدل کسب و کار، منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب و ارزش را توصیف می کند. ضمن اینکه مدل کسب کار دید کلی و نگاه مشترک برای پیش بران کسب و کار ایجاد می کنه

ببینیم شما چه کرده اید تا امروز:

 

بخش های مشتریان

اولین عنصر از تابلوی کسب و کار شما بخش های مشتریانی است که به آنها می فروشید یا خدمات ارائه می کنید. ممکنه مشتریان شما چند بخش جداگانه باشند یا یک بخش. خیلی مهمه که شما بدونید که می خواهید به چه گروه هایی از مشتری ها سرویس بدید یا از چه گروه هایی چشم پوشی کنید

در واقع قراره به این سوالات پاسخ بدید:

ما برای چه کسانی ارزش خلق می کنیم؟ مهمترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟

گروه های مشتری در صورتی بخش های مستقلی رو تشکیل می دهند که:

نیازهای آنان احتیاج به یک پیشنهاد مجزا داشته باشند.

دسترسی به هر یک از گروه ها از طریق کانال های توزیع متفاوتی امکان پذیر باشد.

به روابط متفاوتی نیاز داشته باشند

سودآوری آنها به طور کلی متفاوت باشند.

تمایل به پرداخت پول برای جنبه های مختلفی از ارزش پیشنهادی رو داشته باشند.

مدل های مختلفی از بخش‌های مشتری وجود دارد. هر کدوم رو بخونید و آخرش بگید که بخش بندی بازار شما شبیه کدام بخش بندی زیر است؟

بازار انبوه : مثل بازارهای مصرف کننده کالای های الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ

بازار های گوشه ای مثلا اگر یک شرکت تولید کننده مواد اولیه کابینت منزل هستید به شدت نیازمند خرید شرکت ها و سازنده های کابینت هستید.

بازار های بخش بندی شده : ممکن است بازار شما به دو بخش با سود آوری های متفاوت تقسیم بشه یه بخش از مشتریان با تعداد زیاد و حاشیه سود کم و یه بخش مشتریان با تعداد کم و سود زیاد، شما از این جور مشتری ها دارید؟

بازار متنوع : ممکنه بخاطر نوع محصول و یا زیر ساخت های شرکتتون بتونید به دو گروه مشتریان بی ربط به هم محصول بفروشید. مثلا شرکت همراه اول که از یک سو به مشتریان نهایی که خود ما ها باشیم خدمات تلفن همراه ارائه می ده از یک سو هم به شرکت های بزرگ امکانات زیر ساخت می فروشه

پلتفرم های چند وجهی

بعضی وقت ها شما همزمان دو گروه مشتری دارید یک گروه مشتری که ازشون پول می گیرید و یک گروه مشتری که بهشون خدمات رایگان یا ارزان می دید. مثلا روزنامه ها رو دقت کنید. کسانی که توی روزنامه آگهی می دن مشتری روزنامه هستن، مشتری پولی، و کسانی که روزنامه و آگهی های توش رو می خونن هم مشتری روزنامه هستن ولی مشتری رایگان یا ارزان. روزنامه باید به هر دوی این گروه ها سرویس بده. کسب و کار شما هم همینطوریه؟

خوب حالا دوباره بخش های مشتریان فوق رو مرور کنید و ببینید که مشتری شما در کدام گروه می گنجه. بازار شما چه شکلیه.

اگر هم نتونستید بخش های مشتریان خودتون رو شناسایی کنید بدون هیچ رو در بایستی با راینیک مشاور تماس بگیرید. برای پاسخ دادن به این جور سوال ها پولی ازتون نمی‌گیریم. البته سعی می‌کنیم که شما رو به زمره مشتریان خودمون اضافه کنیم

برگرفته از کتاب خلق مدل کسب کار