مربیگری کسب و کار چیست؟
مباحثی در رابطه با مربیگری کسب و کار (کوچینگ)[schema type=”product” url=”http://www.rainic.ir/” name=”مربیگری کسب و کار” description=”مربیگری کسب و کار راینیک مشاور , پیشنتاز در ارائه خدمات مربیگری فروش و بازاریابی ، مربیگری فروش , مربیگری راه اندازی کسب و کار , مربیگری برنامه ریزی فروش , مربیگری بازاریابی” brand=”مربیگری راینیک مشاور” manfu=”راینیک مشاور” single_rating=”10″ ]
مربیگری در مفهوم و در عمل چه تفاوتی با مشاوره دارد؟
مربیگیری در مفهوم و عمل تفاوت های زیادی با مشاوره داره. مشاور عموما شخصیه یا یک تخصص در یک رشته خاص و مشخص که به مشتری کمک می کنه تا یک مشکل مشخص رو حل کنه. اگر چه مشاور های مهندسی مجدد و تکنولوژی های مدیریتی نظیر اون ابعاد گسترده تری رو شناسایی می کنند اما عموما چه مشاوره های تخصصی و چه مشاور های جنرال بیشتر از حوزه کاریشون وارد مسائل حاشیه ای و سایر عواملی که ممکن است مانع رسیدن به هدف اصلی فرد یا گروه شود نمی شوند. مشاور ها معمولا برنامه رسیدن به هدف رو تعیین می کنند و کار زیادی در ادامه مسیر ندارن و بیشتر درگیر طراحی هستن در صورتی که مربیگری بیشتر با یک رویکرد کل نگر وارد موضوع شده و به همه جزئیاتی که در مسیر رسیدن به هدف مهم هستند حساس بوده و برای آنها رهجویی می کند. مربی با کمک خود متربی موضوع کاری رو بررسی می کنه، برنامه عملیاتی رو آماده می کنه و قدم به قدم با مشتری در جهت نیل به هدف قدم برمی داره. مربی لازم نیست متخصص کسب و کار متربی باشه.
کار اصلی مربی تعامل با متربی برای خلق راه حل عملیاتی حل مشکل با استفاده از دانش و پاسخ های متربی است.
کسب و کارها و افراد عموما دنبال مربی هایی می گردند که در حرفه آنها تخصص داشته باشد در صورتی که نیازی به این مسئله نیست.
با توجه به این که کسب و کار مشاور حول تجربیاتش و سال های کار کردن در کسب و کار و رشته تخصصی اش شکل می گیره ازش انتظار می ره که برای هر مسئله خاص جوابی در آستین داشته باشه در صورتیکه مربی جواب ها رو در دست نداره و ادعایی هم در این زمینه نمی کنه مربی سوال هایی رو می پرسه که در واقع هنر مربی پرسیدن همین سوال هاست سوال هایی که به فرد کمک می کنه مسئله رو دقیق تر شناسایی کنه و اون رو با ارزش های خودش و شرایط موجودش منطبق کنه و از دل این سوال و جواب ها بهترین پاسخ رو انتخاب کنه.